Pierwszy podręcznik do globalnej historii dla uczniów i uczennic z całej Europy!
12 krajów, 1 treść
podręcznik w wersji on-line >>
Projekt Get up and Goals! oferuje nauczycielom i nauczycielkom historii szkół średnich innowacyjny podręcznik historii oparty na podejściu historii globalnej. Podręcznik jest udostępniony szkołom w 12 językach: bułgarskim, czeskim, holenderskim, niemieckim, angielskim, francuskim, węgierskim, włoskim, polskim, portugalskim, rumuńskim i hiszpańskim.
Odwrót od nacjonalizmu i eurocentryzmu
Głównymi autorami podręcznika są Eric Vanhaute, profesor historii świata na belgijskim uniwersytecie w Gandawie i Claudia Bernardi, profesor na włoskim Uniwersytecie Roma Tre.
Celem podręcznika jest rozpowszechnienie nowej narracji historycznej w szkołach, aby pomóc przezwyciężyć zarówno nacjonalizm, jak i eurocentryzm oraz wzmocnić Europę spójną i solidarną z resztą świata. Cel ten jest podyktowany analizą doświadczeń edukacyjnych powszechnych w różnych krajach. Tradycyjnie już od XIX wieku na nauczanie historii wpłynęła chęć utrwalenia tożsamości narodowej obywateli we własnym kraju. Przez długi czas szkolne treści historyczne wykluczały większość wydarzeń, które miały miejsce poza określonym państwem. Podejście to, choć częściowo osłabione, utrzymuje się do dnia dzisiejszego.
Podejście to wzmocniło rozprzestrzenianie się kultury nacjonalistycznej, w której nacisk kładzie się na „my” ograniczone do granic państwowych i do niektórych wydarzeń europejskich. W dużej mierze wykluczone są powiązania z resztą świata oraz zrozumienie wymiany kulturowej i materialnej, która przez tysiąclecia nieustannie zmieniała różne obszary planety. W przeszłości nie zawsze tak było: w stuleciach poprzedzających XIX wiek idea opowiadania historii jako historii całej ludzkości była rozpowszechniona w wielu częściach świata, w tym w Chinach, Japonii i świecie islamskim, a także Europie.
Pomysł projektu Get up and Goals!, aby wprowadzić globalną narrację historyczną do środowiska szkolnego, zrodziła się zarówno z postępu naukowego w historii globalnej i współpracy z przedstawicielami i przedstawicielkami różnych sektorów. Dzięki współpracy nauczycieli i nauczycielek, badaczy i badaczek, ekspertów i ekspertek edukacyjnych, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń kulturalnych, wielkich myślicieli globalnej Północy i Południa oraz wieloletnich partnerstw nad projektami globalnej edukacji, ukształtowało się pragnienie połączenia naukowego podejścia badań historycznych z narracją skupiającą się na całej ludzkości i jej tysiącletnich wzajemnych powiązaniach.
Cele edukacyjne
Podejście zastosowane w tym podręczniku ma na celu osiągnięcie określonych celów edukacyjnych: