Nauczanie o zmianach klimatu nie jest łatwe – nie tylko ze względu na skomplikowany charakter opisywanych procesów, ale też z powodu odpowiedzialności stojącej przed nauczycielem. Z jednej strony chcielibyśmy powiedzieć uczniom jak najwięcej o tym, jak nasze wzorce konsumpcji przyczyniają się do zmian klimatu, aby w ten sposób spróbować je zmienić i tym samym przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2. Z drugiej jednak strony coraz powszechniejsza staje się depresja klimatyczna, lęki wśród dzieci i dorosłych – straszenie więc uczniów katastrofą może mieć nieoczekiwane konsekwencje dla ich psychiki.
Poniżej przedstawiamy dziesięć zaleceń dotyczących tego, jak uczyć o klimacie:
1. Przede wszystkim, upewnij się, że znasz podstawowe fakty i mechanizmy dotyczące zmian klimatu, tak aby przekazać uczniom rzetelną wiedzę. Możesz je sprawdzić np. na portalu https://naukaoklimacie.pl/.
2. Pamiętaj o tym, by dostosować przekazywane treści do wieku uczniów.
3. Nie strasz uczniów katastrofą i postaraj się, by mimo trudnego tematu, uczniowie wyszli z zajęć z nadzieją na zmianę, a nie mocno przygnębieni, a także z pomysłami na powstrzymanie zmian. Prowadząc zajęcia, pamiętaj o zdrowiu psychicznym swoich uczniów.
4. Pomóż uczniom znaleźć sposoby, w jakie mogliby zmniejszyć swoją emisję CO2 – a może część wyzwań podejmiecie wspólnie?
5. Drzewa pochłaniają dwutlenek węgla i ich sadzenie jest jednym ze sposobów na pochłanianie CO2 z atmosfery. Może wspólnie z uczniami posadzicie drzewa?
6. Zadbaj o to, by oszczędzać zasoby środowiska także na terenie klasy i szkoły. Zastanówcie się, czy możecie wspólnie coś zmienić w tym, jak w szkole zużywany jest prąd, woda, plastik, benzyna, żywność (w tym mięso) czy jak segregowane są śmieci. A może zrobicie szkolną kampanię poświęconą tym tematom?
7. Warto wspierać i promować zrównoważony transport, w tym transport do szkoły, np. poprzez kampanie skierowane do rodziców uczniów.
8. Żeby uczniowie chcieli ratować środowisko, powinni je poznać i pokochać – im więcej czasu spędzą na dworze, w lesie, parku czy nad rzeką, im częściej będą czuli zachwyt nad pięknem przyrody, tym chętniej później włączą się do jej ratowania.
9. Coraz częściej uczniowie biorą udział w protestach czy strajkach szkolnych związanych z klimatem. Może warto z nimi o tym porozmawiać? Jak oceniają swój udział, jakie płyną z niego wnioski? Upewnij się, czy uczniowie nie są przygnębieni i czy nie są zniechęceni do późniejszej partycypacji w życiu publicznym.
10. Odpowiedz na wszelkie pytania, które mogą się pojawić. Jeśli nie znasz odpowiedzi, nie przejmuj się, może poszukacie jej wspólnie?
W ramach projektu Get up and goals! opracowano trzy szczegółowe narzędzia w 12 językach. Mają one na celu włączenie kwestii zmian klimatycznych oraz trzech innych globalnych problemów do codziennego nauczania w szkole. Narzędzia te to: globalny podręcznik geohistoryczny, zestawy scenariuszy oraz zestawy narzędzi do samooceny szkoły i samooceny postępów w nauce. Zachęcamy do bezpłatnego korzystania z narzedzi!